UE- Aspecte relevante
mai 2015
PAPA FRANCISC- "LAUDATO SI" ("LAUDAT FIE"), "DOCUMENTUL VERDE" REFERITOR SI LA PROTECTIA ANIMALELOR
"Laudat fie" ("Laudato Si") este un document semnat de Papa Francisc pe 24 mai 2015 la Vatican. Pentru prima data, se vorbeste despre o "ecologie integrala".
- Papa Francisc vorbeste despre necesitatea unei noi ecologii, numita "ecologie integrala", in care nu intra doar omul si mediul (plantele), ci si animalele
- Fiecare act de cruzime fata de orice creatura este "contrar demnitatii umane".
- "Este contrar demnitatii umane a provoca animalelor suferinta sau moarte inutila"
- Apel sa fim "mai buni administratori ai intregii creatii"
- "Orice organism, ca o creatura a lui Dumnezeu, este bun si admirabil in sine"
- "Indiferenta noastra vizavi de cruzimea fata de animale afecteaza mai devreme sau mai tarziu, tratamentul avut fata de alte fiinte umane"
- Experimentarea pe animale este "moral acceptabila numai daca ramane in limite rezonabile si contribuie la ingrijirea sau salvarea de vieti omenesti"
- Animalele din ferme- "fiinte slabe si fara aparare, care sunt frecvent la mila intereselor economice sau de exploatare fara discernamant"
- "Criza ecologica este in primul rand o criza spirituala"
- "In cazul in care anumite specii sunt distruse sau grav prejudiciate, valorile implicate sunt incalculabile."
- "Trebuie sa respingem cu tarie ideea ca omul, fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, si primind stapanire asupra intregului Pamant, justifica dominatia absoluta asupra altor creaturi."
Enciclica este considerata unanim un document "verde", referitor la mediu si animale, fiind salutata deopotriva de catolici si ortodocsi sau de apartinatori ai altor culte. Intregul documentul de 184 pagini poate fi consultat in atasament.
Mai multe detalii:
Sursa:
http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/pope-francis-animal-prote... :
"Vaticanul a lansat un nou document al Papei Francisc referitor la mediu, si este cu adevarat istoric. Scrisoarea Papei este plina de referinte la animale si ne solicita pe toti sa imbratisam o cale mai umana. Scrisoarea este numita "Laudat fie" (Laudato Si), dupa modelul Sfantului Francisc de Assisi "Cantarea Soarelui", in care Sfantul lauda pe Dumnezeu pentru animale si creatie.
In document Papa ne aminteste: "Am citit in Evanghelie ca Isus spune despre pasarile cerului ca "nici una dintre ele nu este uitata inaintea lui Dumnezeu "(Luca 12: 6). Cum atunci putem, eventual, sa le maltratam sau sa le provocam rau? "
Papa, de asemenea, face apel la noi toti sa fim mai buni administratori ai intregii creatii, mentionand ca "orice organism, ca o creatura a lui Dumnezeu, este bun si admirabil in sine." El condamna ca omenirea are "dominatie absoluta fata de alte creaturi ", ca o interpretare gresita a faptului ca Dumnezeu este "stapanul" creatiei iar omul este creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu.
Papa observa ca "indiferenta noastra vizavi de cruzimea fata de animale afecteaza mai devreme sau mai tarziu, tratamentul avut fata de alte fiinte umane. Fiecare act de cruzime fata de orice creatura este "contrara demnitatii umane".
Si Papa face referire direct asupra testarii pe animale, mentionand: "Catehismul Bisericii Catolice invata ca experimentarea pe animale este moral acceptabila numai daca ramane in limite rezonabile si contribuie la ingrijirea sau salvarea de vieti omenesti ... Puterea umana are limite si este contrar demnitatii umane a provoca animalelor suferinta sau moarte inutila. "
L-am întrebat pe dr. Charles Camosy, profesor de Teologie si etica sociala la Universitatea Fordham despre semnificatia acestei scrisori.
Iata cateva extrase din conversatia noastra:
Ce limite morale ar trebui sa luam in considerare vizavi de introducerea pe piata a tehnologiei, pentru a proteja oamenii, creatia si animalele? Istoria ne arata ca, fara protectie, o piata nestapanita va ignora si chiar recompensa marginalizarea violenta a populatiilor incomode, atat umane cat si non-umane. In noua enciclica, Papa Francisc arata cum acest lucru este valabil mai ales atunci când fortele pietei sunt casatorite cu imperativul utilizarii tehnologiei pentru a face lucrurile mai ieftin si mai rapid - indiferent de costul moral. Papa ne cheama sa rezistam cursei amorale a consumului prin intermediul tehnologiei într-o piata fara restrictii. Acest lucru ne deconecteaza nu numai din valoarea corespunzatoare a lucrurilor pe care le consumam - si de oamenii care lucreaza pentru a aduce aceste produse la noi - dar in cele din urma ne deconecteaza de la noi insine. Consumerismul este o practica de zdrobire a sufletului, special conceputa pentru a ne lasa nemultumiti. Astfel, consumam mai mult, in timp ce de acest lucru ar putea beneficia financiar marile corporatii. Ucidem spiritul uman. Asa cum spune Papa Francisc in enciclica: criza ecologica este in primul rand o criza spirituala. Noi nu avem nevoie numai de legi noi ... Avem nevoie de modalitati prin care sa rezistam caii rapide si usoare a consumismului.
Ce practici care implica animale curent sunt incompatibile cu viziunea Papei privind relatia noastra cu creatia si animalele?
In lucrarea sa "Exortatia apostolica", Papa Francisc invoca aproape sigur situatia animalelor din ferme cand vorbeste despre "alte fiinte slabe si fara aparare, care sunt frecvent la mila intereselor economice sau de exploatare fara discernamant." In astfel de ferme, tehnologia este folosita pentru a obtine mai multe unitati de proteine pe metru patrat, facand astfel mai multi bani pentru profit si alimente mai ieftine pentru consumator. Dar acest lucru este exact genul de structura sociala consumerist strigat mai general în Laudato Si. Si, intr-adevar, vedem noi apeluri enciclice pentru un nou tip de "ascetism":. Unul care cultiva noi practici de rezistenta la "lacomie si constrangere", crearea unei noi viziuni, vazand animalele ca ceva mai mult decat doar un set de obiecte de "folosit si controlat."
Intr-adevar, acest lucru se bazeaza pe ideea teologica - predata de catre ambii parinti ai bisericii, Papa Ioan Paul al II și Papa Benedict al XVI-lea, prin care toată creatia are valoare intrinseca. Iata cateva citate importante din Francisc in acest punct:
"Nu este de ajuns, totusi, sa se gandeasca la diferitele specii doar ca potentiale "resurse" pentru a fi exploatate, in timp ce trece cu vedere faptul ca acestea au o valoare in sine." (# 33)
"In cazul in care anumite specii sunt distruse sau grav prejudiciate, valorile implicate sunt incalculabile." (# 36)
"Trebuie sa respingem cu tarie ideea ca omul, fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, si primind stapanire asupra intregului Pamant, justifica dominatia absoluta asupra altor creaturi." (# 67)
Crearea unei "valori intrinsece", care este "independenta de utilitatea sa. Fiecare organism, ca o creatura a lui Dumnezeu, este bun si admirabil in sine. "(# 140)
Daca luam in serios aceasta opinie a Papei, cultura occidentala, in special, va trebui sa-si regandeasca total relatia cu animalele ca simple instrumente sau produse pentru noi. De a le utiliza in structurile sociale pacatoase ale consumerismuli tehnologic.
Cum poate grija fata de animale sa fie legata de inflorirea fiinte umane? Poate intelegerea centrala si noua a Laudato Si. Si este ceva ce Papa numeste "ecologie integrala." De zeci de ani am auzit despre ecologia non-umana, si, mai recent, teologia Catolica a vorbit despre ceva numit "ecologie umană". Dar aceasta noua scrisoare ne cere sa ne gandim la ecologia interdependenta a omului cu fiintele non-umane.
Fermele, desigur, sunt un exemplu clasic în acest sens. Prejudiciul intens si oribil făcut animalelor este evident. Dar daunele umane sunt teribile precum: grasimi animale prea multe în sangele nostru care cauzeaza boli de inima si cancer; toate tipurile de produse chimice si medicamentele necesare animalelor din fermele industriale, transferate in corpurile umane; cantitati uriase de antibiotice; probabil cea mai grava cauza schimbărilor climatice; si mult mai mult.
Ecologia integrala a Papei Francisc "in mod explicit" ne conduce cu inima catre aceea de a fi om. "(# 11): Cand respingem consumerismul egoist si violenta fată de fiintele non-umane, suntem apoi pe cale de a deveni mai buni. Tipurile de fiinte au fost create pentru a fi ajutata toata creatia sa devina mai fericita si mai sanatoasa. Astfel, devenim mai sanatosi si mai fericiti cu noi insine. Aceasta este aproape de necrezut, vestea cea buna - Evanghelia - mesajul crestin in general. Pe buna dreptate, intelegem, cerintele morale crestine nu sunt o povara, ci mai degraba un mijloc de a deveni mai buni si mai infloritori in sine"
Sursa:
http://www.romanialibera.ro/actualitate/international/papa-francisc--ave... :
"Niciodata nu ne-am ranit si maltratat casa comuna asa cum am făcut-o în ultimii 200 de ani. Un strain care ne-ar privi lumea ar fi uimit sa vada un asemenea comportament, care uneori pare autodistructiv. Pamantul, casa noastră, incepe sa arate tot mai mult ca o imensa grămadă de mizerie".
LINKURI:
http://www.egco.ro/news_1982_ro.php
http://ro.radiovaticana.va/news/2015/06/18/papa_francisc_enciclica_lauda...
http://www.orthonews.ro/7-intrebari-si-14-raspunsuri-despre-enciclica-la...
http://www.iezuiti.ro/2015/06/24/pr-james-martin-sj-despre-laudato-si/
http://www.puterea.ro/externe/laudato-si-papa-epuizarea-resurselor-va-co...
http://lonews.ro/flori-fermieri/19684-ortodocsii-sunt-recunoscatori-pape...
http://www.caritas.org.ro/stiri/stiri-caritas-romania/412-mesajul-papei-...
LAUDATO SI:
http://www.cutu-cutu.ro/sites/default/files/laudato_si_-_en.pdf
...................................................................................................................................................................................................
martie 2011
POZITIA PARLAMENTULUI EUROPEAN: PENTRU PRINDERE-STERILIZARE-RETURNARE
Citat din Comunicatul Parlamentului European adresat Parlamentului Roman pe 10 martie 2011:
"Avand in vedere aceasta pozitie clara, noi, ca reprezentanti ai cetatenilor europeni si membrii in Parlamentul European, cu politete si totusi urgent, rugam Parlamentul Roman sa considere pozitia Parlamentului European
in care se afla si reprezentanti ai poporului roman, sa voteze in spiritul european, pe baza responsabilitatii dvs etice , pentru unica solutie, bazata pe strategiile Organizatiei Mondiale a Sanatatii : PRINDERE/STERILIZARE/RETURNARE".
Detalii: http://www.cutu-cutu.ro/content/parlamentul-european-recomanda-parlament...
...................................................................................................................................................................................................
Nov. 2006
IINTERVIU CU FRANCO FRATTINI
Vicepreşedintele Comisiei Europene, Franco Frattini, susţine înlocuirea măsurii de eutanasiere a câinilor vagabonzi cu aceea de sterilizare şi returnare a animalelor în mediul din care au fost ridicate, aducând ca argument eficienţa, costurile scăzute şi etica. Federaţia Naţională pentru Protecţia Animalelor (FNPA) a informat, ieri, printr-un comunicat de presă, că Franco Frattini apreciază, într-un interviu acordat unui cotidian românesc, că singura soluţie viabilă de rezolvare a problemei câinilor fără stăpân din România este aplicarea metodei "Sterilizare şi Returnare". "Dacă o ţară consideră că singurul mod de a scăpa de câinii comunitari este acela de a îi ucide cu bestialitate, nu cred că acea ţară oferă un exemplu bun", a mai spus Frattini în interviul citat de FNPA. (Mediafax)
Sursa citata www.adevarulonline.ro
"Uciderea cainilor fara stapan nu este o solutie buna"
(interviu cu Franco Frattini, Vicepreşedintele Comisiei Europene)
- Ati aflat despre situatia cainilor vagabonzi din Romania? Exista situatii comparabile in alte tari in care ati fost?
- Am auzit despre situatia cainilor vagabonzi din Romania si trebuie sa recunosc ca sunt un iubitor de animale. Poate ca numarul mare de caini fara stapan din Romania a obligat guvernul roman sa ia masuri drastice, dar, dupa mine, uciderea lor nu poate fi considerata o solutie buna.
Legislatia prevede ca patrupedele sunt capturate si ucise prin injectare, dar unele filmari ne arata ca metodele sunt mai violente. Personal, nu am caini, ci doua pisici care fac parte din familia mea si n-as vrea sa-mi imaginez ca ar putea fi supuse unor masacre atroce.
Stiu ca s-au demarat cateva proiecte de tipul "sterilizare si eliberare". Utilizand aceasta tehnica, cainii sunt prinsi, sterilizati si apoi eliberati. In acest mod, se poate opri ciclul reproducerii si se evita inmultirea lor. Astfel de proiecte sunt, cu siguranta, mai eficiente, ieftine si etice si astfel se respecta drepturile animalelor!
Stiu ca, de asemenea, in alte state exista probleme similare, ultima informatie pe care o am se refera la Serbia, care are o problema similara din cauza razboiului din Bosnia din 1990, pentru ca animalele domestice nu pot intra in taberele de refugiati, asa ca acei caini a trebuit sa fie ucisi. Se pare ca primarul din Subotica a promis sa opreasca masacrele pana cand vor termina de construit spatii unde sa-i ucida.
- Cum considera UE legea noastra, care reglementeaza problema cainilor fara stapan? Este buna sau ar trebui imbunatatita? Daca da, in ce fel?
- Nu pot judeca o lege nationala fara sa stiu toate componentele care au dus la aprobarea acesteia, dar cred ca ar trebui intotdeauna sa facem tot ce putem pentru a gasi o solutie alternativa mortii. Cea mai buna alegere, in orice caz, este gasirea altor solutii.
Unele asociatii straine incearca, asa cum am mai spus, sa controleze aceasta problema prin aplicarea sterilizarii, asa ca se poate controla, cel putin, cresterea numarului de caini. Este bine sa continue aceasta sterilizare, dar Guvernul are nevoie, de asemenea, sa gaseasca o cale de a reduce si elimina fenomenul cainilor fara stapan.
- Ce sugestii ati putea adresa Guvernului nostru referitoare la drepturile animalelor, pe baza cunostintelor dvs. in domeniul legilor europene?
- Comisia Europeana cunoaste aceasta problema si metodele de eradicare inumane aplicate cainilor vagabonzi in Romania. Chiar daca in interiorul Comisiei Europene nu sunt eu cel responsabil de problemele de bunastare a animalelor, de acestea ocupandu-se domnul Markos Kyprianou, in calitate de comisar pentru sanatate si consumatori, stiu ca in aceasta privinta a fost semnata, la Strasbourg, pe 13 noiembrie 1987, o conventie europeana pentru protectia animalelor de casa, prin care se recunoaste ca omul are o obligatie morala de a respecta toate creaturile. Conventia prevede obligatia ca fiecare membru sa faca pasii necesari pentru ca prevederile acesteia sa aiba efect, printre acestea fiind incluse masuri referitoare la pastrarea, sterilizarea si reducerea numarului de caini fara stapan si programe de informare si educare pentru public.
Animalul vagabond este definit drept un animal de casa care ori nu are un camin, ori se afla in afara spatiului proprietarului sau detinatorului sau si nu este sub control direct sau supraveghere a nici unui proprietar sau detinator. Cand o tara considera ca numarul de animale fara stapan este o problema, ar trebui sa ia masurile legislative sau administrative potrivite necesare pentru a reduce numarul lor intr-un mod care nu provoaca o durere ce ar putea fi evitata, suferinte sau anxietate.
Protocolul referitor la "Protectia si bunastarea animalelor" stipuleaza ca intreaga comunitate sa-si aduca aportul la starea de bine a animalelor atunci cand se stabilesc politicile comunitare in materie de agricultura, transport, piata interna si cercetare.
Parlamentul Europeran a interzis pentru mai multi ani testarea cosmeticelor pe animale (soareci, iepuri sau maimute) dupa "razboiul" dintre activisti si producatorii francezi de parfumuri. Si aceasta pentru ca toxinele mai pot fi folosite pana ce se gaseste o alternativa. Interdictia de a vinde orice fel de produs cosmetic care a fost testat pe animale va face imposibila existenta unor laboratoare clandestine. Totusi, probleme precum cea a cainilor vagabonzi raman numai in responsabilitatea fiecarui stat membru UE in parte. Comisia Europeana nu poate interveni in rezolvarea acestei situatii cu care se confrunta Romania.
Vagabondajul cainilor poate fi restrans in principal prin introducerea sistemului national de identificare si inregistrare. Hotararea 998/2003 din regulamentul Uniunii Europene se refera si la Bulgaria, Romania si Turcia (nu putem uita ca Bulgaria si Romania - doua tari care au foarte mari probleme cu cainii fara stapan - vor deveni membre UE la 1 ianuarie 2007).
In sfarsit, este foarte important sa amintim ca pe 29 octombrie 2004 a fost aprobat cel de-al 9-lea articol al Constitutiei italiene, care stipuleaza ca atat Uniunea Europeana, cat si statele membre, trebuie sa aiba grija de animale.
- Cunoasteti foarte bine numeroase tari. Ati putea sa ne indicati un model in ceea ce priveste respectarea drepturilor animalelor?
- Nu vreau sa indic un astfel de model. Fiecare tara are diferite reguli de comportament in legatura cu animalele. In trecut, de exemplu, animalele erau considerate divinitati. Astazi, in Scandinavia si Olanda, spre exemplu, drepturile animalelor sunt foarte importante, acestea fiind integrate in familie si avand la dispozitie numeroase facilitati.
In opinia mea, este important si rolul scolii (in fiecare tara in parte). De exemplu, in timpul orelor de educatie civica, elevii ar trebui sa invete ca si animalele au drepturi si care este cea mai buna modalitate de a convietui cu ele.
In Italia, de exemplu, incercam sa controlam situatia cainilor vagabonzi cu ajutorul unui microcip inserat in corp. Asa ca daca le gasim ratacind pe strazi, putem sa-l pedepsim pe proprietar. Este evident ca si in Italia au fost anumite probleme deoarece, in special in timpul vacantelor, unii oameni isi abandonau cainii deoarece ii considerau "poveri". Asa ca am schimbat niste reguli: fara tatuaje care pot fi scoase (provocand mutilarea animalului), ci cu microcipuri.
- In Romania activeaza cateva organizatii pentru protectia cainilor fara stapan: credeti ca merita alocate fonduri si resurse umane pentru protectia si drepturile cainilor (si, in general, ale tuturor animalelor)?
- In fiecare zi organizatiile de protectie a animalelor semnaleaza abuzurile si masacrarea acestora. Daca vrem sa schimbam ceva, trebuie sa recunoastem cat de importanta este activitatea acestor organizatii. Cei care sunt implicati in astfel de activitati nu o fac pentru ca vor sa castige bani, ci pentru ca iubesc ceea ce fac si nu precupetesc nici un efort pentru a-si atinge scopurile. Este evident, uneori au nevoie de fonduri si resurse umane pentru a-si duce la capat activitatea si cred ca acesta este un lucru corect.
- Credeti ca este vreo legatura intre modalitatea in care o societate se comporta cu animalele si progresul ei? Daca da, care este aceasta?
- Nu putem judeca succesul sau insuccesul unei tari in functie de problemele cu care se confrunta. Totusi, daca intr-o tara anume problema canilor vagabonzi este rezolvata prin omorarea lor in moduri cutremuratoare, nu cred ca aceasta tara va fi considerata un bun exemplu. Cu siguranta aceasta problema trebuie rezolvata, dar in mod corespunzator. Poate ca dupa sterilizare, care tocmai ce a inceput, ar trebui sa le gasim un camin. Adoptia, uneori, este o solutie buna.
Sursa citata www.romanialibera.ro
Ataşament | Mărime |
---|---|
laudato_si_-_en.pdf | 869.07 KB |